Zdrowie pochodzi od roślin!

Wybierz organiczne jedzenie pochodzenia roślinnego

Kwas askorbinowy – „z czym to się je?”

Przeglądając naukowe czasopisma możemy spotkać się z nazwą kwas askorbinowy. Nie każdy wie, że jest to nic innego jak popularna witamina C, który od lat wykorzystywany jest przez ludzi w medycynie i kosmetyce. Kwas askorbinowy znany jest przede wszystkim z tego, że poprawia odporność organizmu i jest znakomitym przeciwutleniaczem, który hamuje procesy starzenia skóry i komórek, a także poprawia pracę układu krążenia.”

Witamina C, czyli inaczej kwas askorbinowy, od wielu lat wykorzystywana jest w medycynie. Ma ona ogromne znaczenie dla zdrowia całego organizmu, gdyż bierze udział we wszystkich procesach w nim zachodzących. 

Właściwości kwasu askorbinowego

Witamina C wzmacnia naczynia krwionośne i uszczelnia je, dzięki czemu istnieje mniejsze ryzyko pojawienia się sińców, krwotoków i krwawień. Blokuje także utlenianie się złego cholesterolu, którego nadmiar prowadzi do zmian miażdżycowych. Witamina ta jest także odpowiedzialna za zmniejszenie ryzyka pojawienia się udaru mózgu i służy do regulacji ciśnienia tętniczego.

Naukowcy znaleźli także dowód na to, że podawanie dużych dawek witaminy C wraz z lekami przeciwnowotworowymi nie tylko przyspiesza niszczenie komórek rakowych, ale także zmniejsza skutki uboczne radio- i chemioterapii. Najlepiej działa dostarczanie witaminy C w postaci zastrzyków. Doustne jej podawanie nie daje takich samych efektów. Co więcej, kwas askorbinowy zmniejsza także szybkość pojawiania się przerzutów. 

Witamina C to niezbędny składnik produkcji kolagenu, który jest składnikiem naszych stawów, a także decyduje o wyglądzie skóry, włosów i paznokci. Jeśli chcemy, by nasz narząd ruchu dobrze funkcjonował, powinniśmy przyjmować spore dawki witaminy C.

Kwas askorbinowy zwalcza przeziębienie?

Faszerowanie się witaminą C w okresach grypy i przeziębienia skraca czas ich trwania. Tak przynajmniej uznaje większość ludzi na świecie. Niestety, jest to mit, który już kilkanaście lat temu został obalony przez lekarzy. Przyjmowanie kwasu askorbinowego w trakcie infekcji nie skraca jej, a także nie łagodzi jej objawów. Przyjmowanie witaminy zapobiegawczo (przed pojawieniem się choroby) skraca czas trwania nie więcej niż o 10%. 

Powyższe statystyki tyczą się jednak osób prowadzących normalny tryb życia. W przypadku sportowców i ludzi ciężko trenujących i pracujących fizycznie przyjmowanie witaminy C zmniejsza ryzyko przeziębienia nawet o 50%. 

Czy można przedawkować kwas askorbinowy?

Przedawkowanie kwasu askorbinowego jest niemalże niemożliwe, gdyż witamina ta nie jest gromadzona w organizmie. Jeśli jednak jej dzienne spożycie przekracza 1000 mg, mogą wystąpić zaburzenia żołądkowe oraz wysypka. Duże ilości witaminy C mogą spowodować również odkładanie się kamieni w układzie nerkowym.

 

 

Jak przejść na dietę bezglutenową?

Dla wielu osób przejście na dietę bezglutenową wydaje się niemożliwe. Mają one ogromne trudności z wyobrażeniem sobie tego, iż nie będą jadły już więcej chleba czy makaronu. Jednak tak naprawdę rozpoczęcie nowego sposobu żywienia nie jest takie trudne. Nie musimy rezygnować z naszych ulubionych kanapek czy zupy z makaronem. Trzeba tylko w umiejętny sposób zastąpić składniki glutenowe na te pozbawione jego obecności.

Na czym polega dieta

Dieta bezglutenowa tak jak i nazwa wskazuje – zawiera wszystkie pokarmy pozbawione glutenu. Jest ona często jedynym wyjściem dla osób z jego nietolerancją. Oczywiście nie jest to koniec świata. Można być na takiej diecie i jeść pyszne jedzenie. Trzeba się tylko nauczyć, co można jeść i jak zastąpić stare składniki nowymi odpowiednikami.

Co zawiera gluten?

Na diecie bezglutenowej będziemy musieli wykluczyć wiele składników. Najlepiej w sieci albo w odpowiednich książkach znaleźć wykaz pokarmów, które zawierają gluten. Dzięki temu będziemy mogli szybko nauczyć się, co możemy jeść a czego nie. Jednak należy się mieć na baczności! Kupując gotowe produkty w sklepach, musimy zwracać baczną uwagę na skład! Trzeba wyrobić w sobie nawyk czytania składu produktów sklepowych. Zadziwi nas to w jak wielu rzeczach, które spożywaliśmy, jest gluten.

Jak to tak bez kanapek?

Wiadomo, iż zboża to siedlisko glutenu, szczególnie jeśli chodzi o pszenicę, z której tworzy się chleb czy bułki. Dla wielu jest to niewyobrażalne, aby nie zjeść na śniadanie czy kolację kanapek z czymś smacznym. Na diecie bezglutenowej mamy dwie opcje. Pierwsza z nich to przestać jeść kanapki i zastąpić je innymi posiłkami. Można jeść zdrowe i smacznie posiłki, które nie są kanapkami. Jest to tylko kwestia przyzwyczajenia.

Dla tych, którzy nie chcą rezygnować z takiej formy spożywania posiłków, która jest często poręczna (np. gdy chcemy coś zjeść w pracy) dobrym wyjściem będzie znalezienie odpowiedniego zamiennika pieczywa glutenowego. Najłatwiej będzie wejść do sklepu ze zdrową żywnością i znaleźć tam coś dla siebie. Obecnie jest mnóstwo wyrobów bezglutenowych, w których można przebierać. Kupimy pieczywo, ciastka, makarony, pizze i wiele innych rzeczy, z których normalnie musielibyśmy zrezygnować!

Kwestia przyzwyczajenia

Tak naprawdę przejście na dietę bezglutenową to kwestia przyzwyczajenia się do niej. Wystarczy wydrukować sobie kartkę z zakazanymi produktami i podczas zakupów sprawdzać skład produktów – w taki sposób będziemy wiedzieli, iż nie jemy niczego z glutenem. Fakt, iż będziemy musieli zrezygnować z niektórych produktów, może boleć, ale tak naprawdę na ich miejsce wstawimy mnóstwo nowych, zdrowszych pokarmów!

Warto pić syrop z agawy?

Syrop z agawy zdobył opinię normalnego, dobrego dla zdrowia produktu dzięki meksykańskiemu produktowi miel de agave, posiadającemu dawną kulturę. Uzyskuje się go z liści agawy techniką, którą pozwala na zachowanie wszelkich medycznych wartości owej rośliny. Zawiera ona m.in. fruktany (zwłaszcza inulinę), jakie są prebiotykami – pobudzają metabolizm, wspierają układ immunologiczny, zwiększają przyswajalność poszczególnych minerałów, natomiast również zmniejszają poziom trójglicerydów oraz cholesterolu we krwi przez spowalnianie syntezy lipidów w wątrobie.

Wartości syropu z agawy

Syrop z agawy można zakupić w formie analogicznej do płynnego miodu. Jest gęsty oraz ma orzechową barwę, różnorodną we współzależności od wytwórcy. Poniektóre syropy wyróżniają się złocistobrązowym posmakiem. Siła smaku syropu jest zależna od jego barwy. Jasne syropy nadają subtelności, lecz nie poprawiają smaku dań. Im ciemniejszy syrop, tymże lepszy karmelowy posmak nadaje potrawom. Syrop z agawy można zastosować do słodzenia ciepłych oraz zimnych soków, do polewania gofrów oraz placków, dołączać do musli, lodów, twarożków oraz ciast.

Wykorzystanie syropu z agawy

Syrop z agawy własne wykorzystanie znajduje zwłaszcza w kuchni, gdyż dzięki własnym dobrym wartościom z przeznaczeniem może być dawany do rozmaitych potraw. Jego odcień informować będzie o jego smaku oraz aromacie. Gdy dobierzemy jasny syrop to wtedy możemy spodziewać się neutralnego zapach, sok w odcieniu bursztynowym wyróżnia się słodszym oraz bardziej wyrazistym smakiem. Decydując się na zakup produktu w czarnym odcieniu możemy liczyć na wyrazisty, karmelowy smak. Syrop z agawy w kuchni może być wykorzystany prawie do każdego dania, we współzależności od preferencji. Na pewno sprawdzi się jako dodatek do owoców morza lub słodkich zakąsek.

Syrop z agawy natomiast zdrowie

Zestawiając syrop z agawy z białym cukrem, należy ze smutkiem stwierdzić, iż nie jest od niego lepszy. Natomiast przecież po to rezygnujemy ze standardowego cukru oraz zmieniamy go syropem z agawy, aby żywić się ekologicznie. No i nie tyć. Jednak okazuje się, iż fruktoza, jaką syrop jest przepełniony, zapewnia organizmowi coraz większe straty. Czyli przeradza się w tkankę tłuszczową, jaka zatrzymuje się na brzuchu oraz na narządach umieszczonych w jamie brzusznej (zwłaszcza cierpi wątroba).

Decydując się na zakup syropu z agawy, należałoby zaczerpnąć źródła na temat jego pochodzenia i właśnie przeczytać nalepkę. Najpierw, nim weszła przemysłowa produkcja syropu z agawy, był on zdrowym substytutem cukru. Gdy wyposażymy się w doskonałej klasy artykuł i w umiarkowanych ilościach będziemy go jeść, nie będziemy w stanie sobie zaszkodzić,

Kopiowanie treści serwisu zabronione © 2019 Zdrowie pochodzi od roślin!